Respekt for den liturgiske tyngde

Mikael Garnæs, Kristeligt Dagblad
Tirsdag, 11. december

Udpræget operamæssig opførelse af Mozarts 'Requiem' fra Radiounderholdningsorkestret og Ars Nova Copenhagen

Mozart: Requiem. DR Radiounderholdnings-orkestret. Ars Nova Copenhagen. Simona Saturova, Andrea Pellegrini, Jonas Degerfeldt, Palle Knudsen, sang. Dirigent: Adam Fischer.

Det var en kort koncert med kun ét værk på programmet, som Radiounderholdningsorkestret og koret Ars Nova præsterede i Radiohuset. Efter kun tre kvarters musik blev vi sendt ud i decembermørket igen, og det er næsten for lidt til en aftenkoncert. På den anden side kan det argumenteres, at man i respekt for alvoren og den liturgiske tyngde i Mozarts 'Requiem' ikke skal blande det med anden musik.

Adam Fischer, Radiounderholdningsorkestrets chefdirigent, er en mand, der kan sin Mozart. Det har vi blandt andet kunnet høre ved en række opførelser af tidlige Mozart-operaer, og hans tilgang til requiet - Mozarts sidste værk, ufuldendt ved hans død og her opført i eleven Süssmeyers version - var også udpræget operamæssig. Præget af store, skarpt tegnede kontraster som mellem indledningens stille orkestrale klagesang og de voldsomme, forrevne udbrud, der introducerer korets første indsats. Eller furiøst drama over stok og sten, som i 'Dies Irae' og 'Confutatis maledictis'-satserne. Her kom lytteren op af stolen, som i en god dramatisk operaopførelse.

Det lyriske kneb det en smule mere med; den skønne 'Lacrymosa'-sats blev jaget igennem i et tempo, der i hvert fald for denne lytter tog en god del af glæden ved musikken.

Og så var der det ikke uvæsentlige problem med balancen mellem solister, kor og orkester. De 20 sangere i Ars Nova kom gang på gang til kort i kampen med det ganske vist ikke talstærkt besatte, men kraftigt spillende Underholdningsorkester. Det samme gjaldt solisterne, der lidt uforklarligt var placeret bag orkestret, hvor deres stemmer indimellem havde svært ved at trænge igennem.

Det var ellers en fin solokvartet, man havde skaffet, med den blidt og meget smuktsyngende slovakiske sopran Simona i spidsen. Et andet nyt og behageligt bekendtskab var den svenske tenor Jonas Degerfeldt, mens alten Andrea Pellegrini og bassen Palle Knudsen begge er kendte skikkelser i dansk musikliv.

Ars Nova -koret sang ligeledes glimrende, med fin intonation og frasering, blot som nævnt ikke altid lige hørbart. Orkesterspillet var hverken pletfrit eller fri for ind imellem at virke lidt hektisk. Men det tætte og gode samarbejde med Adam Fischer har alligevel medført en friskhed og entusiasme, som endte med at overbevise.