• At jage solen

    Det føltes voldsomt og næsten grænseoverskridende at sidde imellem dem i en konstant strøm af højkoncentreret chi-energi.

    black
    Seismograf
  • Mytologisk Feng Shui på Takkelloftet

    Basil Twists forestilling BOOK OF MOUNTAINS AND SEAS med Huang Ruos toner lagt i munden på Ars Nova Copenhagen, er indbegrebet af Feng Shui – livsenergiens bevægelser gennem hele universet.

    red
    Sceneblog.dk
  • Når luft bliver til kraft

    Lille VEGAs intime rum dannede rammerne for innovativ vokallyd i stort format, da Ars Nova og dirigent Paul Hillier kombinerede forløsende origamisanselighed fra Caroline Shaw med Signe Lykkes dystopiske digitalspejlinger med klar intonation og imponerende musikalsk overskud.

    green
    Seismograf
  • Vokalensemble viser kilderne og kunsten

    På sin miniturné demonstrerede vokalensemblet Ars Nova styrken ved sit repertoires egentlig absurde spændvidde.

    orange
    Kristeligt Dagblad
  • Rent og klart

    Lyden fra danske Ars Nova Copenhagen er som kildevand: rent og klart.

    dull-blue
    Aamulehti
  • 95 procents perfektion

    Vokalensemblet Ars Nova Copenhagen tilfører den engelske renæssancemusik en særlig, lækker klang - samt et sofistikeret udtryk.

    purple
    Magasinet Klassisk
  • Fem hjerter til julekoncert med elegant og overlegent ensemble

    En dansk uropførelse, toner fra en tysker, der tog sit eget liv, og engelske carols gav en anderledes optakt til julen.

    red
    Politiken
  • A Danish breath from the choral summit

    "Ars Nova is one of the most interesting Nordic choirs, and from an artistic perspective perhaps the best of them all." Review of the concert Sunt Lacrimae Rerum at Ritarihuone in Helsinki on August 27th 2016.

    black
    Rondo Classic
  • Bättre körsång får man leta efter

    Vänner av körmusik erbjöds ett unikt tillfälle att höra några verkliga toppkörer under Nordiska körexpeditionen i Helsingfors i helgen.

    black
    HBL
  • Kammerkor brillerede med sårbare samtidsværker på højeste vokalniveau

    5 hjerter

    Ars Nova Copenhagen sang om drab, internering og det at elske og miste.

    green
    Politiken
  • Ensemblesang på højeste niveau

    En koncert med Ars Nova Copenhagen er altid i en klasse for sig. Forgangne søndags præsentation af ny dansk og brasiliansk musik var ingen undtagelse

    orange
    Information
  • Brahms i fortidens belysning

    Ars Nova Copenhagen satte Brahms’ kormusik over for den renæssancemusik, der havde inspireret ham. Det var en ny og fremragende idé, og den blev lige så fremragende realiseret.

    black
    Information
  • Lyden af venstreorienteret filosofi - og af Monteverdi

    12. september 2013
    KORISK mesterskab på suverænt niveau...
    6 hjerter ud af 6.

    red
    Politiken
  • Buxtehude med passion og præcision

    Ars Nova præsenterede et smukt, gammelt værk i Garnisons Kirke i København.
    Kristeligt Dagblad. Onsdag d. 20. marts 2013
    4 ud af 6 stjerner

    black
    Kristeligt Dagblad
  • Ars Nova i tre faser

    Tore Mortensens flotte 6-stjerners anmeldelse af Ars Novas optræden under Vendssyssel Festival, Fredag d. 9. August 2012.

    red
    Nordjyske
  • The sixties came back for a second

    ARS NOVA COPENHAGEN spillede og sang på sidste dag af årets ROSKILDE FESTIVAL. Publikum var hovedsagelig tømmermændsramte festivalgæster, men begejstringen for ensemblet var uforbeholden. 

    black
    Magasinet Klassisk
  • Minimal Extreme – review

    Ars Nova singing Allegri's Miserere was a serious luxury bonus to end the night.

    orange
    The Guardian
  • Kvalitetskor viste overlegen vokal styrke

    De tre korsatser fra 2003 med den samlede titel ' Three Stages' er af komponisten Pelle Gudmundsen-Holmgreen. Deres univers lader sig kun realisere af sangere så virtuose som det dusin solister, der i flok udgør Ars Nova Copenhagen.(...) Alt for ofte er kormusik en tandløs affære, men ikke denne søndag. (...)
    Fem stjerner *****

    blue
    Politiken
  • Resonansen af hverdagens lyde

    Vokalensemblet Ars Nova gav suveræne opførelser af krævende kormusik.

    red
    Information
  • Lincoln Center, august 2010

    The performances of Ligeti’s “Lux Aeterna” and Xenakis’s “Nuits” were no less accomplished. These are treacherous a cappella tours de force that you never want to hear an inferior chorus attempt.
    orange
    New York Times
  • Mustergültige Monteverdi-Messe

    Die Marienvesper gehört zu den bedeutendsten Werken Claudio Monteverdis (1567-1643). Die Messe wurde für den Gebrauch in einer fürstlichen Kapelle konzipiert, erfordert deshalb auch virtuose Musiker und Sänger. Alle Anforderungen erfüllten der Chor Ars Nova Copenhagen und das Concerto Copenhagen unter der Leitung von Paul Hillier in vorbildlicher Bestform. Eine musikalische Sternstunde!

    yellow
    Schleswig-HOlsteiner Zeitungsverlag
  • Lincoln Center, august 2010

    Ars Nova Copenhagen gave tip-top performances for the aforementioned Xenakis and Ligeti. The women especially had ripe open voices, the conducting under Paul Hillier was absolutely meticulous.

    light-green
    ConcertoNet.com - The Classical Musi network
  • Lincoln Center, august 2010

    The score of Lux aeterna reveals a careful scientific exercise in polyphonic relationships, but in this performance it was something entirely extraordinary.

    turquoise
    Seated Ovation
  • Alderdomsværker

    Få kunne være nærmere til at markere Pelle Gudmundsen-Holmgreens 75 år end Ars Nova. Kor og komponist står hinanden nær, og vidste man det ikke, gjorde korets fødselsdagsprogram det lysende klart. (...) Her taler en erfaren mester, som ved nøjagtigt, hvorfor han udsætter sangernes intonation for så hårrejsende udfordringer. Og som tør løbe risikoen med en musik, der ville klaske kraftesløst sammen for et mere uformående kor.

    orange
    Politiken
  • Snit gennem huden

    Glemte dokumentarstrimler åbnede nådesløst for smerten i Arvo Pärts musik.

    Uden billederne havde vi nøjedes med at nyde sangernes og musikernes perfekte intonation, der som kirurgstål lod Pärts klange trække smukke, rene snit gennem den fyldte Marmorkirkes akustik. Ars Nova og Athelas er virkelig perfekte i denne musik, men med billeder af elskende, der kradses bort fra en filmstrimmel for evigt, blev det smerteligt klart, at også du og jeg lige om lidt er skilt ad og borte som boblerne i bækken.

    black
    Politiken
  • Barokkens glemte tjekkiske geni

    En af gevinsterne ved renæssancekoret Ars Novas efterhånden tætte samarbejde med barokorkestret Concerto Copenhagen er, at vokalensemblet trækker sine rige erfaringer ind i et nyt repertoire. Ars Nova er nu også et fremragende barokkor.Med al respekt for en håndfuld fine vokalsolister, var det da også især korets energi og frodighed, der løftede søndagens opførelser af to missae breves (’Kyrie’ og ’Gloria’) af henholdsvis J. S. Bach og den tjekkisk fødte Jan Dismas Zelenka.

    turquoise
    Politiken
  • Himmelsk musik fra den lyse middelalder

     Middelalderen blev lyslevende ved en lystfyldt og legende koncert med Ars Nova og et par verdensklassemusikereMusik fra middelalderen bliver sjældent opført, men såfremt den gjorde, ville al tale om den mørke middelalder forstumme. For den musik, vi blev præsenteret for ved koncerten i Garnisonskirken i København i onsdags med koret Ars Nova samt Andrew Lawrence-King på sin lille barokharpe og dirigenten og barytonen Paul Hillier, var lysende, fuld af jordlivets glæder. 

    green
    Kristeligt Dagblad
  • Edinburgh Festival 2007

    John Taverner holds a seminal position in musical history. Much of that is due to one work, his Western Wind Mass (...). In this performance it sounded every bit the glowing masterpiece, due as much to the presentation as the magnificent refinement and ringing resonance of this performance.

    black
  • Lys og venlig fromhed

    Det er ikke just rokokoens venlige fromhed, Ars Nova har gjort til sin mærkesag, men det toptrimmede og superprofessionelle kammerkor er for længst nået dertil, hvor enhver opgave kan løses med smag, elegance og bravur, og sangerne befandt sig åbenlyst godt under Lars Ulrik Mortensens anarkistisk inspirerende ledelse.

    purple
    Politiken
  • Den store bue

    En særlig inspireret idé viste det sig her at være at lade Ars Nova synge korpartiet. Hvad man måtte savne i gængs varm, romantisk korklang blev mere end opvejet af renæssance- og ny musik-specialisternes svale, sprøde og præcist artikulerede lyd, som det endda kom til at virke som om både orkestret og de fire sangsolister indrettede deres egen klang efter.

    red
    Jyllands-Posten
  • Ars Nova fejrede den erfarne mester flot

    Få kunne være nærmere til at markere Pelle Gudmundsen-Holmgreens 75 år end Ars Nova. Kor og komponist står hinanden nær, og vidste man det ikke, gjorde korets fødselsdagsprogram det lysende klart. (...) Uden Ars Novas virtuositet at betro sig til havde Holmgreen næppe skrevet en så kompleks collage som Three Stages.
    Fem hjerter *****

    orange
    Politiken
  • Stille lidelse, stor fryd

    Med nærmest gregoriansk enkelhed klang Adam Riis' superskolede tenor lige akkurat så kødelig - ikke kedelig! - som evangelistens berettende stemme skal, og ved siden af ham oplod Jakob Bloch Jespersen en stærk, slank basstemme i rollen som Jesus. Ingen voldsomme recitativer, ingen malende orkestersats. Men dog folkekor af soldater og spottende jøder, når de 12 bag solisterne satte ind med, hvad vi uden problemer kan kalde korkunst på internationalt niveau. (...) ARS NOVAS styrke kommer i disse år til sin ret under den engelske, men dansk bosatte chefdirigent Paul Hilliers enkelt og erfarent dirigerende hænder. Manden er selv sanger, og tidlig musik er et af hans specialer. At koret fra egne rækker også kan trække solister til passionens mindre roller som for eksempel Pilatus, bekræfter det høje niveau.."

    purple
    Politiken
  • Små klokker

     Aftenens indlysende højdepunkt blev dog alligevel ’Miserere’ for solister, kor, ensemble og orgel, som sikkert ledet af Hillier tog det propfulde kirkerum i sin magt efter pausen. Med Ars Novas stemmer som magtfulde, klangtætte søjler i Athelas Sinfoniettas mystiske instrumentale klangrum fik aftenens vokalsolister lige det rum, de havde brug for, og deres individuelle stemmer gav musikken den livets skrøbelighed, som netop hører til skønheden i Pärts musikalske univers."  

    dull-blue
    Politiken
  • Lidt men godt

    Faktisk er det svært at få for meget af Adam Fischer og hans orkester. Eller for den sags skyld af Ars Nova, som man her i mere end én forstand fik for lidt af. (...) Heldigvis kunne balanceproblemerne ikke skjule korets vanlige høje standard, herunder ikke mindst den rene, uforcerede klang og den elegante linjeføring; og i dæmpede satser som ’Hostias’ og ’Agnus Dei’ (hvor Fischer valgte at bruge sordinerede strygere) var klangskønheden udsøgt. 

    red
    Politiken
  • Kort og godt

    Til opførelserne fredag og lørdag i Radiohusets koncertsal havde Adam Fischer tillige indforskrevet kammerkoret Ars Nova . Det var godt set. Det dansant letløbende, den kontrapunktiske gennemsigtighed og det subtile arbejde med dynamikken, der er Adam Fischers »Requiem«-ideal, fås næppe realiseret meget bedre end i koblingen af netop disse to fortrinlige, danske ensembler. 

    red
    Berlingske Tidende
  • Himmelsk

    To timer med “Ære være Faderen og Sønnen og...” lyder måske ikke så fantastisk igen – sådan en frostklar fridag med fristelser i butikkerne. Men jo. Bare komponisten er Claudio Monteverdi. (...)  Bare det er hans legendariske Maria Vesper – spillet af landets bedste folk i en rygende stopfuld Garnisons Kirke. Og bare dirigenten er en mand, der virkelig kan time og tilrettelægge sådan en eftermiddag. (...) Man kan kun glæde sig over eftermiddagens største mystrium: At den slags overhovedet kan lade sig gøre i Kongens København. Og så sige ja tak til disse tredive menneskers næste gode tilbud. Ja tak og amen.

    black
    Berlingske Tidende
  • All deserving of prolonged appreciation

    The programme may have given the choice of the Tudor East Anglian composer Taverner or the contemporary Tavener, but the Western Wynd Mass was the polyphonic thread of the former throughout the programme, conducted by Paul Hillier, and emphasised the extraordinary blend of the choir. (...) The seamless choral progression in Arvo Part’s Nunc Dimitis, with its gradually building crescendos and controlled dynamics to the subtly fading end, gave vocal scope for another facet of this outstanding choir.

    black
    Eastern Daily Press
  • Sejle op ad åen

    Sommetider er toptunet professionalisme det eneste, der dur.

    black
    Berlingske Tidende
  • Ordet blev kød

    6 stjerner

    Ordet blev kød. Her behøvede man ingen af disse blodige kors, kirken for længst har overlevet. Søndagens simple salmer om sønnen og synderne var skarpe nok i sig selv. Man ville allerhelst gå hjem i stilhed. Folk græd.

    black
    Berlingske Tidende
  • A Fine Gloss By Hillier

    This fascinating program was sung with transparent balances, harmonies in precise intonation and an expressive range as wide as the material, composed five centuries apart. (...) The singers were totally at ease in the smooth, mellifluous polyphony of the old masters, which opened the program, and in the "Dominus regit me" of Carl Nielsen, dating from 1929 but in a style indebted to Renaissance music.

    black
    The Washington Post
  • Danish ensemble serious and adventurous

    First there were the King’s Singers at Christ Church Cathedral and last evening the Danish ensemble ARS NOVA gave a splendid concert in the University of Ottawa’s Tabaret Hall. (...) It is tempting to compare Ars Nova with the all-male King’s singers, though the differences are significant. Both are supremely musical, but the Danish choir is mixed, almost twice the size and, especially, more serious and adventourous in programming.

    black
    The Ottawa Citizen
  • Som en port til paradis

    black
    Politiken
  • Order and the Avant-Garde In Radiant Harmonies

    Paul Hillier drew a consistently ravishing sound from the singers.

    black
    New York Times
  • Edinburgh Festival 2007

    Taverner composed both in Latin and English - prudently, it was said, because changes in monarch could bring reversions to the Roman rite. Infiltrated with old English interludes, Hillier's glowing, energetic performance, sung not only by his own ensemble, but by Ars Nova Copenhagen and sometimes by himself, was radiantly sustained and keenly controlled in acoustics for which it seemed impressively geared.

    black
    The Edinburgh Herald
  • Middelalderens farveglødende poesi

    John Dunstable forløst med udsøgt indføling.

    Med de tre instrumentalister forløste Ars Nova disse satser med udsøgt indføling. Sunget uden dirigent strømmede de elastiske rytmer pulssikkert og dog frit, domineret af bredt bølgende tretakt men med en del skift der yderligere understregede det svævende i deklamationen. Fraserne rundede sig nænsomt og fik uselvhævdende skikkelse. Klanglægningen var blød og lysende ren, og programmet blev smag- og virkningsfuldt varieret med forskellige grader af solistisk besætning og instrumental fordobling eller erstatning. En aften mættet med mystisk og fredfyldt skønhed fra en anden verden.

    black
    Politiken
  • Punktum for en dirigent – kolon foran fremtiden

    En nærmest mirakuløst veludført attacca-overgang mellem to værker på henimod 400 års tidslig afstand af hinanden satte hele aftenens tema – at når noget stopper, begynder noget andet – i relief.

    Seismograf

    grey
    Seismograf
  • Flot afsked med Ars Novas visionære mesterdirigent

    Sangerne bøjede tonaliteten som våde siv og bandt de kantede, heterogene råb sammen med en underliggende, dronende tonestorm, inden de forvandlede kirkerummet til et drivhus af fuglefløjt, nasal brægen, vandrende oplæsning og tindrende, splintret skønhed...

    Magasinet Klassisk

    grey
    Magasinet Klassisk