Den engelske drøm? Er det drømmen om England, som det var, eller drømmen om England, som det vil være? Eller er det nutidens England, der ofte synes at være faldet i en drømmeløse søvn? Uanset svaret, har England altid været en drøm i musikkens verden. Ars Nova præsenterer vokalmusik af nogle af de største navne fra det 20. århundredes England, med et kort visit fra det 15. århundrede. Fra det stormfulde og lidenskabelige til det rolige. Fra det mystisk indadvendte til det sprudlende og jublende
Ralph Vaughan Williams sætter med sine Shakespeare sange musik til tekster fra Stormen og En skærsommernatsdrøm. Især andensatsen med ordene, "We are such stuff as dreams are made of, and our little life is rounded with a sleep", bærer en sjælden skønhed, der understreger komponistens livslange overbevisning om, at stemmen "kan gøres til mediet for den bedste og dybeste menneskelige følelse".
Gustav Holst er vel nok mest er kendt for sin orkestersuite Planeterne. Men han havde også en linje direkte ind i den engelske folkesangstradition. The Evening Watch er en 8-stemmig aftensang, hvor enkelte melodier bryder ud af en harmonisk kompleksitet, der vækker mindelser til Strauss og Wagner.
Michael Tippett er ofte nævnt sammen med Britten, som en af de betydeligste komponister i det 20. århundredes Storbritannien. The Windhover er et ekspressivt stykke, der indfanger falkens flugt og landskabets vildskab.
Howard Howells hjerteskærende Take Him, Earth, For Cherishing er et af de stykker musik, man som sanger skal trække vejret en ekstra gang før man synger. Ikke fordi det er svært, men fordi det i ord og toner i sin skønhed fremmaner en klump i halsen. Stykket er skrevet til fremførelse ved en mindegudstjeneste i Washington i 1964 på årsdagen for mordet på John F. Kennedy.
Sidst men ikke mindst byder koncerten på musik af John Dunstable, der anses for at være en af den tidlige renæssances mest væsentlige komponister, foruden at han var filosof, astronom og matematiker. Denne mester inspirerede den såkaldte Burgunderskole, der er selve grundstenen i udviklingen af europæisk polyfonisk musik.