Ars Nova har gennem mange år haft glæde af et tæt samarbejde med Per Nørgård, og hans udtryk har sat stærke spor i ensemblets identitet og profil. I anledningen af Nørgård fejringen, har vi fundet tre værker frem fra gemmerne, der dels er vigtige milepæle inden for hans produktion for a cappella-kor, og dels har haft en særlig betydning for os. Værkerne er fra perioden 1979 – 1992, en meget frugtbar tid i Nørgårds virke.
I samme tidsrum, som de Nørgård-værker, vi her programsætter, blev skrevet og uropført, begyndte det danske musikliv og publikum at få øjnene op for Rued Langgaards kormusik. Selvom Langgaard skrev det meste af sin verdslige kormusik i 1910’erne, var det først op igennem 80’erne at den blev genopdaget – ”Høstfuglen”, som denne koncert tager sin titel fra, blev opdaget blandt Langgaards papirer, så sent som i 1990. Vi er glade for at kunne præsentere Nørgård og Langgaard sammen, og understregne denne forbindelse.
Koncerten afsluttes med et mesterværk fra en ganske anden tid. Johann Sebastian Bachs ”Jesu Meine Freude” er den længste og mest musikalsk komplekse af alle Bachs mottetter, hvor vi. gennem elleve satser hører fem stemmer bevæge sig gennem en utrolig variation af musikalske udtryk og følelser.
Per Nørgård Maya Danser
Halleluja, der Herr ist verrückt
Jeg hører regnen
Rued Langgaard Lokkende Toner
Sæterjenten
Høstfuglen
Per Nørgård Wie ein Kind
i Wiigen-Lied
ii Frühlings-Lied
iii Trauermarsch mit einem Unglücksfall
- kort pause -
J.S. Bach Jesu, meine Freude