'I shall feed my eyes’ er et nyskabende vokalværk af Signe Lykke, hvor sangernes akustiske stemmers fysiske grænser udfordres, manipuleres og spejles i mødet med specialdesignede elektroniske elementer udført af Anders Stig Møller fra Turboweekend.
Signe Lykke skriver selv om sit værk: ”Vi overvåger – og våger over – hinanden som medmennesker. Vi spejler os selektivt i højpolerede glansbilleder på de sociale medier og søger efter anerkendelse i tal. Algoritmer styrer vores almene sundhed når vi tracker skridt, måler puls og kvantificerer søvn. Synlighed har fået en helt ny betydning - jo flere øjne der ser, jo bedre. ’I shall feed my eyes’ er en rejse ind bag skærmens mørke. Ars Nova repræsenterer på den ene side en smuk version af sig selv, der stræber efter akustisk perfektion, mens der samtidig parallelt eksisterer en digital virkelighed, som ved distraktion bliver uarbejdsdygtig og afslører det uperfekte. Værket består af en lang række spejlinger og talrækker, kun afbrudt af en enkeltstående tilbagevendende melodi - et digitalt fodspor der snor sig ind og ud gennem værket - et ekko fra en svunden tid, hvor Narcissos forelsker sig i sit eget spejlbillede for efterfølgende at dø.”
’How to Fold the Wind’ af den amerikanske Pulitzer-vindende komponist Caroline Shaw er også skrevet til Ars Novas sangere. Hun er kendt for sin eksperimenterende tilgang til stemmen, der omfatter tale, hvisken, suk, mumlen, ordløse melodier og nyskabende vokale effekter. Hun er selv sanger, og det fornemmes i den fine omgang, hun har med stemmens udtryk.
Værket er inspireret af origami, kunsten at folde det simple og enkle papir til den komplekse figur. Værket indledes næsten ordløst med vejrtrækning og lader nogle enkle akkorder folde sig let dissonerende ind i hinanden. Ordene ”fold and unfold” peger på hele værkets ramme: at lade musikkens enkeltdele – stemmerne, ordene, harmonierne – folde sig ind og ud af hinanden. Det kunne sågar også pege på vejrtrækningen. Livets udgangspunkt. Og sangens udgangspunkt.
Koncerten er forstærket
Dørene åbnes klokken 19.00
Projektet har modtaget særlig støtte fra:
Augustinus Fonden, Statens Kunstfond og Kodas Kultur.