John Frandsens Requiem

Søndag den 27. marts 2022 kl. 16:00
Pris: TBA

Et dansk requiem til tiden
I 2013 uropførte DR Symfoniorkesteret og DR Koncertkoret sammen med fem solister den danske komponist John Frandsens Requiem. Koncerten var en stor succes. De professionelle anmeldere roste værket til skyerne:

"John Frandsens Rekviem til minde om ofrene på Utøya overgik alle forventninger"
Søren Schauser, Berlingske

"Koncerthuset i flammer af rå urkraft"
Henrik Friis, Politiken

"Et fletværk af dimensioner"
Peter Dürrfeld, Kristeligt Dagblad

Og efter koncerten skrev et medlem af publikum til komponisten:
”Dit værk ramte nogle sider ved denne musiktype, som jeg ikke har oplevet før, samtidig med at det bekræftede den tradition, som det baserede sig på og placerede sig i. Kombinationen af det meget forskellige udtryk i værkets enkelte bestanddele og de sammenhænge, som man klart fornemmede og oplevede, gjorde det til en meget helstøbt oplevelse. Jeg blev meget bevæget på forskellige måder i løbet af de næsten to timers intense oplevelse, fra dødsangst og græmmelse til melankoli og rørelse, og tårer pressede sig på mere end én gang.”

Turné i hele Danmark
I betragtning af, hvor sjældent en dansk komponist giver sig i kast med at skrive et requiem, burde værket derfor i de mellemliggende år have været opført mange gange. Men musik, skrevet for så stor en besætning, bliver desværre uanset kvaliteten ikke opført hverken hvert eller hvert andet år. John Frandsen spurgte derfor i 2019 Ars Nova Copenhagen, om ensemblet kunne have lyst til at opføre værket i en ny version for kor og orgel. Ars Nova og chefdirigent Paul Hillier takkede straks ja til tilbuddet. Kammerversionen af Requiem er nu færdig, og Ars Nova har allieret sig med domorganist Kristian Krogsøe (Aarhus), som vil varetage orgelstemmen. Der er planlagt koncerter overalt i Danmark i 2022. Varigheden af kammerversionen bliver 75-80 minutter, og værket opføres uden pause.

En sjælden begivenhed
Ikke mange giver sig i kast med at skrive et værk som dette, men hvis nogen i Danmark skulle gøre det, måtte det nok være John Frandsen, som ud over at være en af landets mest spændende og produktive komponister gennem sit virke som organist gennem mange år har levet med den teologiske og kirkemusikalske tradition, som ikke bare den den danske højmesseordning, men også hans eget Requiem udspringer af. I værket stilles de undertiden drabelige tekster fra den latinske dødsmesse overfor mere inderlige moderne salmetekster af den danske salmedigter Simon Grotrian.

Spændingsforhold med perspektiver
John Frandsen skriver selv om sit Requiem:

"I mit arbejde har jeg i høj grad ladet mig inspirere af det spændingsforhold, der er imellem tekstens indholdsmæssige drama og formens klassiske – og statiske – uforanderlighed. Det ligger allerede i det latinske sprog, som er arkaiserende, nærmest ’uden for tid og sted’. Ritualet rummer i sig selv en kraft eller en inerti, der hæver det ekspressive og dynamiske tekstindhold op i en overpersonlig sfære. Her adskiller et Requiem sig netop afgørende fra en opera: hvor man i operaen oftest forstærker de subjektive følelser hos sine dramatiske figurer, så er liturgiens funktion at ritualisere og almengøre dødens drama. En klassisk opera drives frem af intriger og psykologiske spændingskurver, et Requiem drives frem ved selve ritualets magi.

Jeg ser således den oldkirkelige latinske tekst som en form for ’stivnet’ drama. Et liturgisk teater, som nok handler om døden og om menneskets angst for døden, men som afvikles i en atmosfære af tidløshed – som et udtryk for hele menneskehedens lidelse, til alle tider. Det ligger der bestemt megen trøst i! Når vi befinder os på livets yderste kant, er det netop i ritualernes universalitet, vi undertiden formår at finde en slags mening i det meningsløse.

Men jeg har ønsket i min komposition at bygge endnu et perspektiv oven på dette. Min ambition har været at lave et Requiem, som på den ene side er tro mod den liturgiske tradition, og på den anden side taler klart og direkte ind i netop vores tid. Derfor har jeg valgt at konfrontere de latinske tekstled med en række salmer og vers af lyrikeren Simon Grotrian. Han havde allerede en lang produktion af avantgardistiske digtsamlinger bag sig, da han for nogle år siden overraskede det litterære Danmark med en række salmetekster. Her er han tro mod de klassiske former: der er en helt fast rimstruktur og metrik, og hans metaforer har klare referencer til både Bibelen og de store gamle salmedigtere. Men hans billeder sprænger igen og igen sit eget univers. De kolliderer med hinanden på helt overraskende og til tider næsten surrealistiske måder, der tvinger læseren til selv at associere videre. Modstillingen mellem Grotrians meget subjektivt sansede univers og det latinske ritual skal gerne skabe en friktion i mit Requiem, der åbner døre til andre oplevelser og tolkninger."

Introduktion
45 min inden koncerten vil der være en introduktion hvor publikum har mulighed for at lære Simon Grotrians salmer og hører mere om værket.

 

De medvirkende
Vokalgruppen Ars Nova Copenhagen består af 12 sangere og anses for at være blandt verdens førende ensembler af sin type. Ars Nova har specialiseret sig i fortolkningen af renæssancens polyfone kormusik og ny vokalmusik, der udføres med præcision og nerve og med en sound, som vækker opmærksomhed overalt i verden – og har igennem årene turneret i mere end 35 lande.

Kristian Krogsøe er uddannet fra Det Jyske Musikkonservatorium og i Berlin og er en af sin generations førende danske kirkemusikere. Han blev i 2007 – som 24-årig – ansat som domorganist i Aarhus.

Ars Novas chefdirigent igennem mere end 20 år, Paul Hillier, er englænder og anses for at være en af verden bedste kordirigenter. Han var stiftende medlem af den legendariske vokalkvartet The Hilliard Ensemble og grundlagde senere Theatre of Voices, som han stadig står i spidsen for.

PROGRAM:

John Frandsen (f. 1956) Requiem

Dirigent:

Gæster: