Paul Hillier træder efter over 20 år tilbage som chefdirigent for Ars Nova, og disse koncerter bliver hans sidste som kunstnerisk leder af ensemblet.
Programmet er en rejse gennem livet, hvor verdens bulder og råb mødes med det ophøjede og eviggyldige. Og– med Paul Hillers særlige flair for det raffinerede og multifaceterede – danner sammenhænge og meninger på flere niveauer i tekst og musik.
Koncerten har fået sin titel fra middelalderkomponisten Guillaume de Machauts værk Ma fin est mon commencement eller ”Min ende er min begyndelse”, som har det særlige ved sig, at det er komponeret ens forfra og bagfra. Gavin Bryars And so ended Kant's travelling in this world, tager sig tid til at reflektere over livet som en rejse med mange stadier.
Disse eksistentielle overvejelser gennemkrydses af lydene fra byens og naturens larm og aktivitet. Orlando Gibbons Cries of London er lyden af blandt andet gadesælgere, rottefængere og natvægterens kalden, en hel dags stemmer elegant flettet ind i musikken. Dette værk inspirerede Pelle Gudmundsen-Holmgreens Three Stages (The Cries of Copenhagen), der i vanlig ”Pelle-stil” får flettet danske gaderåb sammen med skovens fugle og Shakespeare. Dette er et absolut hovedværk i nutidig dansk kormusik skrevet til Ars Nova og Paul Hillier i 2003.
How to fold the wind er skrevet til Ars Nova af den amerikanske pulitzer-vindende komponist Caroline Shaw i 2020. Shaw er en komponist med en dyb forståelse for den menneskelige stemme, og her vender hun helt tilbage til tilværelsens simplest form: Åndedrættet - livets og sangens udgangspunkt. Værket indledes næsten ordløst med vejrtrækninger og enkelte let dissonerende akkorder, som langsomt vokser, mens enkeltdelene – stemmerne, ordene, harmonierne – folde sig ind og ud af hinanden.
Slutteligt, vil vi gerne sige tak for tyve fantastiske år, kære Paul. Det er vemodigt at skulle tage afsked med dig. Men som du selv siger med koncertens titlen; enhver ende er også begyndelsen på noget nyt. Vi ønsker dig alt godt fremover!
Bemærk: Koncerten bliver afholdt i Vor Frelsers Kirke på Christianshavn, og ikke som først annonceret i Musikhuset København.