BRISTOL-LEGENDER FORTOLKER DANSK MESTERINSTRUKTØR
Ars Nova er stolte over at medvirke når Adrian Utley og Will Gregory fra de anerkendte bands Portishead og Goldfrapp i samarbejde med chefdirigent Charles Hazlewood opfører deres score til Carl Th. Dreyers mesterværk ’Jeanne d’Arcs lidelse og død’ (1928).
Med sig på scenen har de foruden Ars Nova Copenhagen 6 live-musikere fra Portishead, Goldfrapp og Massive Attack samt 6 danske blæsere.
Opførelsen i DRs Koncertsal fejrer filmens 90-års jubilæum og markerer 50-året for Dreyers død i 1968.
LIVEOPFØRELSE TIL NY-RESTAURERET MESTERVÆRK
Utley og Gregory har blot opført deres score få gange tidligere i England og USA – hver gang til bragende anmeldelser og med den absolutte anerkendelse, at de tilfører et nyt niveau til en i forvejen komplet film.
’Jeanne d’Arc’ bliver vist i en ny-restaureret (2017) udgave, der med tydelighed viser Dreyers geni. Hans nærbilleder af den lidende Jeanne (Maria Falconetti) står skarpere end nogensinde før. Tribunalet, hvor de stumme ansigter udkæmper en brutal ideologisk magtkamp, bliver i den nye version yderst skræmmende og får en aktuel undertone, der sender tanker til religiøs undertrykkelse og dissidenter i diktaturstater.
PORTISHEAD & ADRIAN UTLEY
Adrian Utley dannede i 1991 Portishead med Beth Gibbons og Geoff Barrow. Portishead er afgørende pionerer på trip-hop-scenen, og debutalbummet ’Dummy’ (1994) betegnes som et af genrens milepæle. Portishead har udgivet 3 album og senest turneret i 2015.
’Jeanne d’Arc’ er den eneste stumfilmklassiker, Utley har komponeret musik til. 'Det er en af mine absolutte yndlingsfilm', fortæller Adrian Utley. 'Carl Th. Dreyer er en af de helt store inspirationer for mig, så det er et stort privilegium, at komme netop til Danmark og opføre musikken.'
GOLDFRAPP & WILL GREGORY
Will Gregory er komponist og chefproducer i duoen Goldfrapp, med sangerinden Alison Goldfrapp. De har udgivet 7 album – senest 'Silver Eye’ i 2017.
artFREQ. har tidligere præsenteret to koncerter med Gregory, hvor han opførte musikken til henholdsvis ’He Who Gets Slapped’ (1924) og Stanley Kubricks ’A Clockwork Orange’ (1971).
'Der er ikke mange stumfilm, der egner sig til ny-kompositioner,' udtaler Will Gregory. ”Mange af dem er teatralske og uendelige slap-stick scener, som er svære at give dybde. Det forholder sig anderledes med ’Jeanne d’Arc’, der er så moderne i sit filmsprog.'
'Det er fantastisk for os, at vi får mulighed for at fejre Jeanne d’Archs 90-års jubilæum i Danmark. Filmen er et mesterværk og en af filmhistoriens vigtigste film.'
CHARLES HAZLEWOOD & ARS NOVA COPENHAGEN
De omkring 25 kunstnere på scenen bliver dirigeret af den internationalt anerkendte Charles Hazlewood. Han har opført over 100 verdenspremierer for BBC gennem årerne – og har modtaget samtlige de anerkendelser, branchen kan tilbyde. Hazlewood har et stort kendskab til den danske musikscene, og var præcis i sine ønsker om, at han ville arbejde med Ars Nova Copenhagen.
''Jeanne d’Arcs’ religiøse tema gav den oplagte mulighed, at tilføre et kor til vores komposition,” fortæller dirigent Charles Hazlewood. 'Jeg havde et specifikt ønske om at arbejde med Ars Nova, der også er et anerkendt navn uden for Danmark.'
JEANNE D’ARC & CARL TH. DREYER
Dreyer arbejdede primært i udlandet i 1920 og 30’erne.
’Jeanne d’Arcs lidelse og død’ er optaget og produceret i Frankrig. Dreyer blev inviteret til Frankrig af Société Générale des Films for at lave filmen, da myten om Jeanne i de år blomstrede. Dreyer lod sig dog ikke umiddelbart mærke af de nationale interesser. Han brugte årevis på research og casting af Maria Falconetti til titelrollen. Processen, optagelserne og filmen blev mødt med skepsis fra franske gejstlige og politikere. Filmen blev en øjeblikkelig succes hos filmkritikere og –branche.
Avantgardisten Luis Buñuel var den første af de store mestre, der kaldte 'Jeanne D'Arc' et mesterværk. Men mange er fulgt efter og filmen sorterer altid på de dominerende lister over filmhistoriens afgørende værker. Maria Falconettis ansigt er blevet ikonisk. Hendes smerte har været inspiration for kunstnere indenfor alle kunstformer – rebeller, feminister og politikere har alle taget ejerskab på Falconettis udødelige inkarnering af et historisk ikon.
artFREQ. har arbejdet på at realisere filmkoncerten i Danmark siden 2010, men nu er det en realitet.