Dansk vokalmusik har stået centralt for Ars Nova, lige siden det blev grundlagt i 1979. I årtierne, der fulgte, var ikke mindst Per Nørgård en stor samarbejdspartner, og siden har nye generationer af komponister fået uropført adskillige værker på øverste internationale niveau hos Ars Nova.
Derfor er det med tre generationer af danske komponister i centrum, at Ars Nova gæster Sorø Internationale Musikfestival. Selskab får de af den københavnske Messiaen Quartet, både i Nørgårds bølgende Rilke-gendigtning Singe die Gärten – som endte med at finde vej til hans tredje symfoni – og i Peter Bruuns The Rain at Sea.
Bruuns værk henter sin tekst i Don Patersons digt af samme navn. Her sidder den skotske digter i et ventende tog og ser himmel og hav stå i ét, et mægtigt sceneri, hvis flader og bølger afspejles i musikken. Det maritime går igen i Bruuns Merman on the Shore, skrevet til Messiaen Quartet efter sagnet om Agnete og Havmanden.
Niels Rosing-Schows Where the Willows Meet er skrevet over de galante kærlighedsdigte af James Joyce, og ligesom teksterne har musikken tydelige referencer til 1600-tallet. Med Rosing-Schows egne ord i et forsøg på ”med dette anstrøg af pastiche at ramme kærlighedsdigtenes særlige bittersøde charme”.
Kærligheden er anderledes familiær i Juliana Hodkinsons GRENZLAND / GRÆNSELAND, der blev skrevet til Ars Nova i forbindelse med genforeningsjubilæet i 2020. Her portrætterer musikken det skiftevis harmoniske og skurrende søskendeforhold mellem danskere og tyskere ved grænsen, men også musikkulturens mulighed for at overskride alle grænser. Også selvom der er opsat vildsvinehegn.
Læs mere om koncerten her
Koncerten har modtage særlig støte fra: Dansk Kapelmesterforening | Dansk Musikforlæggerforening | Aage og Johanne Louis-Hansens Fond | Politiken-Fonden | KODA Kultur