Ars Nova Copenhagens julekoncert har i år et engelsk tema med en enkelt afstikker til Estland. Ars Novas 12 sangere dirigeres af ensemblets kunstneriske leder Paul Hillier. Koncerten er en rejse ind i meditationens land, et åndehul fra juleræset.
Den engelske renaissancekomponist Thomas Tallis tjente ved Tudorhoffet under Henrik d.8., Edward d. 6., Mary Tudor og Elisabeth d. 1. Han skrev i sin tjenestetid en imponerende mængde musik, hvor nogle af de mest kendte værker er den 40-stemmige Spem in Alium, Lamentatins of Jeremiah skrevet til påskeugen og motetten If Ye Love Me.
Tallis' julemesse er baseret på den gregorianske sang "Puer Natus est nobis" (Et barn er født). Man troede længe at messen var tabt og den første hele indspilning fandt først sted i 1998. Det er derfor ikke ofte, at vi på dansk grund har haft lejlighed til at høre dette hovedværk fra den engelske renaissance. Man mener, at messen er skrevet til Philip d. 2. af Spaniens besøg ved juletid i 1554 ved det engelske hof, hvor han blev gift med Dronning Mary. For Tallis har det mest betydningsfulde aspekt ved festlighederne været, at Philip havde bragt det berømte Capilla Flamenca (det Flamske Kapelkor) med sig. Han valgte at imponere dem ved kombinere ældre teknikker med en nyere virtuos flamskinspireret stil. En bred, fed, flamsk sonoritet i stedet for den traditionelt mere lette engelske stil, hvor stemmerne er mere spredte med høje diskantstemmer. Det er skrevet for syv stemmer, altid med Puer Natus-melodien som cantus firmus) i tenoren, i nogle exceptionelt lange fraser, med de resterende stemmer vævet rundt om.
Benjamin Britten skrev "Hymn to the Virgin" for dobbeltkor som kun 16-årig i 1930, kort før han startede sine studier på Royal School of Music og det er således et af de tidligste værker fra hans hånd. Det første kor begynder stykket med en enkelt frase på engelsk og det andet kor gentager sætningen, men på latin. Dette ekkomønster fortsætter med nogle variationer gennem hele værket. "A boy was Born" er skrevet i 1934, dedikeret til Brittens far. Vi møder her en mere moden Britten, der efter fire år på konservatoriet har etableret sin stil.
A Spotless Rose af Herbert Howells er noget af de mest elskede og kendte engelske julemusik. Et særligt strejf af musikalsk julelys gemmes til de sidste akkorder: 'I should like, when my time comes, to pass away with that magical cadence,' skrev Howells gode ven og medkomponist Patrick Hadley.
Arvo Pärt er en kær ven af Ars Nova. Tidligere i år opførte gruppen et nyt værk og en ny indspilning af hans musik er planlagt i 2019. Magnificat er en af Pärts fineste kompositioner. Det viser hans karakteristiske tintinnabuli-teknik i sin mest smidige og raffinerede form. Tintinnabuli har en nærmest meditativ effekt, en treklang klinger som klokker gennem korets stemmer, mens en melodi svæver i sopranlejet.